onsdag 22 januari 2020

Sommarresa 2-4.8 2019

Sommarresan 2-4.8 till norra Sverige och Finland

Den här sommarresan fick mindre anmälningar än tidigare och vad det beror på är lite oklart. Vi var 32 st plus chauffören, Jurjen Smedinga från Ingsva.

Vi startade fredag morgon med att samla upp resenärerna och körde till Vasa, där Wasaline avgick kl  8.00.  Vi kom till Holmsund kl 11.30 och började köra norrut. Vi åt lunch i Burträsk vid Västerbottensosts besökcenter och fick sen en guidning där. Det fanns också ostar och andra delikatesser till salu.
Vårt nästa mål  var Triloba trädgård i Hortlax och där togs vi emot av Marianne och Bengt Wennstig. De berättade om sin underbara trädgård och vi fick gå runt i den stora trädgården. Den var otroligt lummig med många rariteter och sittplatser. Jag tror det är en av de mest sevärda trädgårdar vi besökt och vi tillbringade flera timmar där. Vi hade också möjlighet att få köpa hem växter. Vi överräckte ett THK i keramik åt värdparet. De tog inträde till trädgården, eftersom de hade den öppen också för allmänheten. Vi checkade in på Piteå stadshotell och där åt vi en gemensam middag.

Lördag morgon besökte vi Ulrika Bohmans trädgård i Piteå. Vissa av oss hade träffat henne tidigare, när hon föreläste i Vasa. Hon hade en spännande trädgård med upphöjda bänkar och hon lekte med färgerna på olika bladverk. Det är otroligt hur harmonisk en trädgård blir, med olika färger och former på bladen. Det fanns nog också en del blommande växter som klematis, dagliljor osv. Ulrika visade också upp en ”bok” där hon hade ritat upp trädgården och skrivit upp växternas namn på svenska och latin. Vi överräckte åt henne THK i keramik, men också en ovanligare daglilja, eftersom hon inte tog något inträde.
I närheten fanns Annikas handelsträdgård och ägarinnan tog emot oss och berättade historien bakom handelsträdgården. Sen fick vi shoppa loss och det var en hel del växter som  kom med i bussens bagage utrymme.
Resan fortsatte till Sveriges enda rabarberi, Alterhedens Rabarberi och där åt vi vår lunch i en ”fjällkåta” och det var otroligt mysigt. De berättade också om rabarberiet och att de ordnar guidade turer till odlingarna. Det fanns rabarber plantor till salu plus en hel del närodlade produkter.
Efter det fortsatte vi till Ulla-Britt Hällströms trädgård och där fick vi också vårt eftermiddagskaffe. Det var en trädgård i lantlig miljö, med damm, perenner och ett lusthus. De hade också ett fint grillkök och många inspirerades av detta. Här gav vi också THK och en daglilja, för att vi fick besöka trädgården.
Vi fortsatte uppåt mot Haparanda och gjorde ett stopp vid Ica Maxi för diverse inköp. Sen for vi upp till Kukkolaforsen och checkade in i deras nybyggda hotell, som var otroligt fint. Vi avnjöt också en trerätters middag i restaurangen och med utsikt över Kukkolaforsen. Vi njöt verkligen av miljön, maten och framför allt sällskapet och det gjorde det till en minnesvärd kväll. Efter middagen passade det bra att gå till sängs efter en lång och inspirerande dag.

Söndag morgon åt vi en god frukost och sen checkade vi ut, för att fortsätta vår resa på finsk mark.
Första besöket var vid Tornionlaakson Taimitarha, som kom och öppnade sin handelsträdgård för oss på söndag morgon. Det var många rariteter som fanns där och  kön var lång till kassan. Alla verkade supernöjda över sina fynd och planerade var de skulle plantera dem. Det märktes på den livliga diskussionen i bussen.
Vi fotsatte mot Brahestad och vårt lunchställe Pitojen Helmi och Helmin Pirtti. Vi åt en god lunch och fick också lyssna på två skönsjungade damer.
Efter lunchen besökte vi Rosengummans trädgård, Leila Kastelli. Hon tog emot oss och berättade om sina rosor, men tyvärr var de flesta utblommade. Hon berättade också att hon skrivit en bok om dem. Det fanns mest hitterosor i hennes trädgård och hon hade namngivit många själv. Endast någon enstaka tysk ros blommade för tillfället. Hon fick THK och en daglilja för att hon öppnade sin trädgård för oss.

Dagens sista besök var Leena Seglers trädgård i Ylivieska och där fick vi också vårt eftermiddagskaffe. Det var en trädgård på ett bostadsområde och hon hade nog utnyttjat alla kvadrat metrar. En lugn oas att koppla av i, fanns nere vid vattnet och hon berättade att det var det stället, som hon satt med sin kaffekopp och njöt av trädgården.
Det märktes nog tydligt att alla började bli trötta och ville styra kosan mot hemknutarna. Nöjda resenärer och  otroligt fina och inspirerade trädgårdar har vi fått se på denna resa.
Ett stort Tack till Er alla som var med på resan.